Gradinarit

luni, 17 februarie 2014

Descoperindu-l pe Eliade

,, Întoarcerea din rai ’’
  Trebuie să recunosc ca  am descoperit  opera scriitorului  Mircea  Eliade târziu . În prima  parte a adolescenţei mele  era interzis , mai apoi ,  când am avut posibilitatea să-mi procur cărţi  , am citit mult literatură franceză , în special Alexandre  Dumas . Acum   citesc în mod  deosebit  literatură românească  (  o mare perioadă de  timp  am abandonat  această pasiune , pentru că aveam alte îndeletniciri care  mă tineau   ,, în priză ’’ )  . În ultimii  , în  urma unor  momente dificile , am înţeles că cel mai important este să fii împăcat tu cu tine  şi să laşi deoparte alte  aspecte care nu te definesc .
    Cu peste 20 de ani în urmă tineam un jurnal , pe care l-am decoperit la maturitate şi pe care l-am recitit în parte . Mi-am dat seama cât de diferită sunt acum de copilul de atunci  .  Acum jurnalul are altă   formă  , dar  sper să-l  regăsesc  plăcut  peste ani .
            Introducere lungă parcă fără nicio legătură cu titlul . Revenind la lectură  trebuie să  afirm că  recitind o nouă  carte a lui M. Eliade   redescopăr  parcă  o altă  latură  a acestui scriitor .  Ciclul ,, Întoarcerea din rai ‘’ cuprinde  3  romane  şi prezintă aspiraţiile tinerilor din perioada interbelică :   ,, Întoarcerea  din rai ’’  , ,, Huliganii ’’  si   ,, Lumina   ce se stinge ‘’  .  Cele trei   volume pot fi lecturate  şi individual , având o acţiune logică  şi   conologică   putând  fi înţelese  chiar  dacă  nu le-ai  citit pe celelalte . Actiunea   primelor două  romane  este plasată în perioada interebelică si  se constituie  ca o  analiză   , o radiografie a  modului de gândire al  tinerilor acestei  perioade  , a evenimentelor care  vin tumultos peste ei  şi  a consecinţele acestor evenimente asupra evolutiei lor ulterioare .  
   În primul  volum protagonistul  este   Pavel Anicet  , tânăr  intelectual  cu mari  perspective ale căror   aripi sunt frânte  după   moartea tatălui său , Francisc   .  Prins între două iubiri care-l vor devora , tânărul se va sinucide .   Ca si în alte  romane  ale aceluiaşi autor , se remarcă   apropierea  personajului de autor , fiind  un roman bazat pe experienţă .  Personajul  este sfâsiat între iubirea pentru Una , fiinţă  caldă , calmă , echilibrată  şi  Ghighi , tânăra  exuberantă , plină de viaţă    ,  astfel cum Eliade   trăieşte   concomitent două povesti de dragoste pentru Nina Mareş   care îi  va deveni şi soţie   şi actriţa  Sorana Ţopa . Fiecare dintre cele două femei va deveni model pentru crearea personajelor feminime . Evenimentul care  va marca iremediabil destinul tinerilor şi pierderea  ,, raiului ‘’ este  revolta  comunistă  de la Atelierele Griviţa din 1933 .

     Cel  de al doilea roman ,, Huliganii ‘’  continuă   istoria familiei Anicet  prin Petru , tânăr pasionat de muzică  , dar  care duce o existenţă modestă  dintr-o leafă  de  profesor de  muzică  în casa  unei familii de aristocraţi bucureşteni . De  tânărul cu trup herculian se vor îndrăgosti cele trei femei ale Lecca  , însă  el o va iubi pe Anişoara , eleva sa.   Acest  roman vorbeste de fapt despre  libertatea  de gândire , de acţiune  a tinerilor    , o revoltă  juvenilă  a tinerilor   care  se vor numi ,, huligani ’’    termenul  căpatând   un alt sens  Huliganii   lui Eliade  sunt cei care nu respectă  canoanele   având  liberate   de gândire şi de actiune . 
     Voi reveni  cu un deosebit interes asupra altor scrieri semnate Mircea Eliade .  Îmi lipseste  ultimul  roman   al  trilogiei  pe care  abia aştept  să-l  citesc , ştiind că  autorul    a renegat această scriere  la un moment dat  .