Succesul, ca și eșecul, sunt variabile, în funcție de fiecare dintre noi. Pentru o persoană care depășește condiția celor din jurul său, e o reușită, iar pentru o persoană care face acest lucru, are succes, dar la un moment dat trece printr-o situație critică, care îi afectează poziția atinsă, este un eșec. Este un exemplu banal care îmi vine acum în minte, poate nu cel mai relevant.
Cu siguranță nu depinde totul doar de noi, ci și de circumstanțe, de context. Cred că stabilitatea este una dintre circumstanțe. Mă gândesc la stabilitatea emoțională, când găsim puterea interioară de a face față provocărilor apărute, când nu ne pierdem încrederea în puterile noastre, când nu ne demoralizăm și nu ne autosabotăm. De multe ori am fost tentată să mă subestimez, să cred despre mine că nu voi depăși momentul critic. Am înțeles târziu că unele bariere le puneam chiar eu.
Tot de stabilitate emoțională se poate vorbi și când este prezent suportul celor apropiați, când este cineva drag care să te ajute să alungi fricile apărute, cineva care să te susțină și să te încurajeze că vei reuși. Cred că omul care are disponibilitatea de a te asculta, de a-ți ridica moralul, de a-ți arăta unde greșești la un moment dat, este cel a cărui prietenie trebuie cultivată și prețuită. Replici de genul ,,tu știi ce ai făcut” sau mai rău „tu nu poți” pot distruge brumă de încredere avută.
Dar ce este de făcut atunci când regulile jocului se schimbă? Unele decizii sunt luate de alții și nu pot fi modificate.Cum se schimbă gradul de reușită? Trebuie să spun că am unele îngrijorări legate de schimbările legate de examenul de bacaureat și nu cred că sunt nejustificate. Schimbarea survenită anul acesta, ca o etapă a acestui examen să se desfășoare la sfârșitul lunii ianuarie- începutul lunii februarie, cred că aduce niște minusuri, iar gradul de reușită al fiecăruia în parte va fi afectat. Voi puncta strict situația cu care mă confrunt eu. Se pare că aceste probe se vor desfășura după programul școlar, adică după ce elevii vor sta 5 h la cursuri. Articolul despre aceasta situație se poate lectura aici. Proba se va întintinde pe parcursul câtorva ore bune, vreo 5 ore, după programul școlar, adică vreo 11ore în total. Sunt elevi navetiști care pleacă de acasă la ora 6.30. Chiar dacă li se asigură transportul tur-retur către scoală, orarul mijloacelor de transport nu poate fi modificat, fiindcă ar afecta toți navetisții. Si nu este aceasta singura situație-problemă... Să spun că elevii au nevoie de hrană în acest interval de timp? Să mai adaug că o parte dintre elevi sunt bolnavi confruntându-se cu bolile de sezon?
Apoi, oboseala își va pune amprenta asupra capacității de concentrare a elevilor. Chiar dacă gradul de dificultate a subiectelor nu este foarte ridicat, ar fi fost de preferat ca examinarea să se desfăsoare în prima parte a zile, când atenția, concentrarea la cote ridicate. Sunt totuși condiții de examen: emoțiile își vor spune cuvântul și cumulate cu oboseala pot afecta calitatea răspunsului.
Timpul este prea scurt pentru a se reveni asupra programului, deci va trebui să facem față acestor condiții.
Vom vedea!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu